Daca un nume suna prost, probabil ca asa si este

Nu mai pot cu numele astea de apa imbuteliata.  Dorna, Borsec, Herculane, Tusnad, Bucovina, Stanceni, Poiana Negri, Izvorul Alb, Zizin, Buzias, bla bla, bla bla si , la sfarsit, Azuga. Daca m-as chinui un pic, as putea reproduce harta turistica a Romaniei din PET-uri de apa minerala si plata.

Azuga Waters lanseaza Azuga Apa de Izvor este numele comunicatului de presa care a zburat ieri spre toate agentiile de stiri si pe toate site-urile cu profil de marketing-advertising-branding, pana a ajuns si la mine ca sa pot spune: uau, inca una din astea multe cu nume de la munte.

Intr-un alt articol de pe strategic.ro se lauda ca avantajul competitiv al produsului Azuga Apa de Izvor este situarea izvorului de colectare la 7 kilometri distanta de ultima asezare umana.

Asta zic ca suna bine, dar, cu asa un factor de diferentiere, tot ce s-a putut face a fost un alt nume care sa nu-mi zica nimic? Sau, poate gresesc…

Anunțuri

Comments on: "Azuga, inca una si-mi fac harta" (7)

  1. Razvan said:

    bine punctat pe parte de naming si diferentiere. dupa citirea USPului ar trebui sa te intrebi „ok, dar la ce ma raportez..7 km e mult/putin, cu ce ma ajuta asta” sau in cel mai bun caz „si cum ma face asta sa trec de la marca X la Azuga?!”.
    pe de alta parte mie imi place designul partii de jos a sticlei, partea superioara e banala insa consecinta a restrictiilor functionale.

    • adinapalade said:

      Dupa cum suna USP-ul, cred ca intentia a fost aceea de trage concluzia ca 7 km reprezinta o distanta mare fata de o asezare uman, de unde rezulta si puritatea incontestabila a apei. Mai putine urme ale umanitatii, mediu mai curat, rezulta apa mai pura. Dar, din pacate, a trebuit sa citesc destul de multe articole despre aceasta lansare ca sa aflu USP-ul. Lucru pe care nu stiu cat de multa lume il face si pentru cati ar avea sens sa faca asta.

      Intradevar ei au mizat pe design pentru a face diferentierea. Nu stiu in ce masura a fost o alegere buna, poate vom afla in timp.

  2. […] Tags: atitudine, beneficiu, brand, caracteristici, diferentiere, naming, nume | Sper ca ati vazut aici de ce consider Azuga un nume nu foarte inspirat. Ma gandeam ca o privire mai in detaliu a acestei […]

  3. Este foate funny atunci cand toti nestiutorii isi dau cu parerea despre marketing, branding si, mai noi, naming.
    Numele „Azuga” nu are o problema de diferentiere, pentru simplul motiv ca este altul decat celelalte si nu poti confunda produsul cu vreunul din brandurile enumerate de tine.
    Naming-ul face parte din strategia de pozitionare si aici trebuie sa tii cont, printre altele, de doua aspecte: POP si POD. Stii ce inseamna? Din punctul meu de vedere numele Azuga este un POP.
    Diferentierea brandurilor se face prin asociatori, calitate perceputa, ton of voice.
    Problema numelui Azuga este alta: exista o bere cu acelasi nume. Asta da problema, pentru ca asociatorii celor doua branduri pot interfera si atunci pot aparea confuzii.

    • adinapalade said:

      Trec peste introducere….pentru ca ti-am raspuns aici.

      Intr-adevar numele Azuga nu are o problema de diferentiere. De ce? Pentru ca este altul decat celelalte,ei nu mai spune. O fi altul, dar produsul, ce ne facem cu produsul? Ca e apa chioara de izvor, ca toate celelalte, whatever, am mai scris odata despre asta.

      Nu stiu ce inseamna, intr-adevar nu am terminat marketing. Nu iti contrazic parerile legate de diferentiere si de nivelul la care se face ea, mi-am spus doar parerea despre modul in care percep eu numele. Asa cum ai simtit si tu nevoia sa faci.

      Tu iti pui problema numelui doar cand doar cand asociatorii pot interfera? Imi cer scuze pentru nestiinta mea!

      • Naming-ul este doar o mica parte a procesului de branding.
        Cand vrei sa creezi un brand nou trebuie sa identifici mai intai acele „points of parity” care sa „bage” brandul in categorie, dupa care sa identifici „points of difference”, care sa „scoata” brandul in evidenta (dar in cadrul categoriei). Dupa cum vezi, este un joc de-a „bag-o scoate-o”.
        Azuga este un nume bun, pentru ca plaseaza produsul intr-o zona perfecta pentru o apa minerala: zona montana. Aceasta personalizare geografica confera credibilitate.
        Diferentierea vine din alta parte. Cum apa minerala este o categorie foarte aglomerata, este foarte greu ca un brand sa se diferentieze functional. In cazul asta diferentierea se face emotional si prin executie. Deci, spre deosebire de Dorna care „aduce natura in oras”, Azuga „scoate consumatorul din oras si-l duce in natura”. Se vede din eticheta.
        Sa-ti dau acum un exemplu de nume „diferit” de apa minerala: Roua (de la Pepsi). Este un brand tinut in viata doar datorita distributiei. Din cauza faptului ca numele nu insufla credibilitate (nu facea referire la o sursa de apa minerala credibila)Roua este prceputa ca fiind „apa de la robinet filtrata”, motiv pentru care vanzarile Roua sunt varza.
        Cand o sa am timp o sa comentez si postul tau legat de Igienol, unde ai dat iar dovada de suferficialitate (ca sa fiu bland).

      • adinapalade said:

        Teoria cu „points of parity” si „points of difference” mi se pare foarte corect exprimata insa, cu toate ca abordarea mea pare total rupta de orice urma de gandire strategica, problema sta in alta parte si, ca urmare, cred ca decizia de naming in cazul de fata a urmat o cale fix inversa. Este o parere pur personala insa, avand in vedere ca actualul actionar al Azuga Waters este fostul actionar al Bere Azuga, care cunoaste foarte bine capitalul de brand al Azuga, cred ca acesta a decis sa adopte acest nume tocmai pentru ca produsul sa se bucure de capitalul de imagine si, implicit, de recunoasterea unui anumit public obisnuit cu numele Azuga. Acest lucru odata stabilit, s-a chemat agentia de branding (care nu este decat de laudat pentru executia exceptionala si pentru care am tot respectul) si i s-a spus ca trebuie sa diferentieze cumva produsul, pentru ca era evident ca numele nu prea ajuta in acest sens.
        In alta ordine de idei, nu vad de ce Azuga ar fi un nume bun doar pentru ca plaseaza produsul la Azuga (la munte). Chiar daca lucrul acesta confera credibilitate, toti au mizat pe o astfel de abordare si doar cei care investesc foarte mult in publicitate (Dorna, Borsec) au un cuvant de spus categoria foarte aglomerata de care zici si tu.
        Desi cred ca in aceasta discutie, pozitia de pe care ne dam cu parerea nu este chiar egala (am senzatia ca argumenetele tale au la baza mai mult decat informatiile disponibie pe internet sau in presa pe cand ale mele se limiteaze strict la acestea), prea multe lucruri despre cum este perceputa Roua sau despre lucrurile care o mai tin in viata nu stiu insa cred ca se adreseaza altui segment de piata, care nu ar fi fost receptiv la numele de regiuni grografice. Asta este parerea mea, date oficiale nu cunosc.

        Astept si comentariile pentru Igienol, dar te rog sa ai in vedere ca in acel post este abordata o problema lexicala.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: